adik dan kakak

Monday, May 30, 2011

Menteri Kewangan yg Gagal..

Assalamualaikum..

Bila membaca atrikel psl kewangan dan pengurusan wang, mesti salu tertera yg 'sblm g pasar senaraikan dulu brg2 yg hndk dibeli'..dan pastinya ini adalah tugas menteri kewangan keluarga xlain dan xbkn isteri..salunya PM menyediakan duit je tp yg urus perbelanjaan adalah Meneri Kewangan. yg PM tau brg msti da n bajet xleh lbh. salunya gtu la kan?

Berckp psl perbelanjaan ni, honestly la aku mmg xpenah bt senarai b4 g shoppg. klu bt pn msti tersasar. jns aku ni bla dh smpi psr raya br tau bnda pa yg plu. n salunya mmg byk la. slh ke gtu?? lg satu, kt xtau brg pa yg da sale hr tu.jd membeli pd hr jualan murah pd kuantiti yg lbh dr biasa adalah lbh menjimatkan wpun tersasar dr senarai yg dibuat..

Mgkin aku bkn menteri kewangan yg berjaya. lbh2 lg bla pm xpenah tya kemana duit pergi atau utk pa dibelanjakan. dia psti akn melunaskn bp sj bajet yg dperlukan..tp yg pstinya aku akn mgunakan suma brg yg dibeli wpunkelihatan cam xbrpa perlu..

Keperluan dan kehendak jg satu isu. bg aku, xslh jika m'beli brg yg dimahu wpun xperlu bla hrga sdkt murah b'bnding biasa.ctnya baju kurung. wpun blm tiba ry n bj itu xdela dperlukn sgt tp b'baloi dibeli sbb lmbt lsaun psti digunakn jg.itu lbh nilai utk wang aku rs..

Klu diikutkan,aku lbh bijak mengurus wang dan lbh cermat b'banding suami. suami blh dikategorikan sbg boros dan xsyg duit. oppss..sori baba. tp dia amt choosy bla membeli sesuatu. pnt jgkla mgikut dia memilih n membelek brg. salunya perempuan yg camtukan. ni terbalik plk. tp dlm bab ni kami sm.22 choosy. juz dat aku xbp suka beli brg yg mhl2. cntik mmg no 1 tp no 2 msti tgk hrga.klu xberbaloi dgn brg cntik cmne pn msti aku plh yg lain. tp my huby lak lain. bla cntik dimata mahal cmne pn dia psti akn beli.huhuhu..

Brpa pn gaji kita, rsnya yg pnting msti da perancangan dan simpnan utk hr esk. xkshla belanja byk mn pn slagi mampu dan xmembebankan diri. satu lg, penggunaan kad kredit mmg xbgs utk suma hal..

3 comments:

Mrs. Zafian's said...

try n error...

surie wan said...

kmk dah mula listed barang yang perlu dibeli.. hahaha mk trace sine tuju duit kmk dua.. hehehe tp better ada list juak supaya sikda menda yang mena-mena penting tertinggal.. biasanya yang dilist ya barang dapur n umh la... gik brang merepek-merapu macam pakaian, keta so on.. sik la berlist kot.. hehehe

Mrs. Zafian's said...

agree. brg dapo la yg salu plu list.brg nk lain ya xbp plu kot.hehehe.p yala.style mek tok,list gne2 pn msh juak menyimpang..hahaha