adik dan kakak

Tuesday, March 27, 2012

kalsium oh kalsium..

Assalamualaikum..

Tersentap tiba2 especially bila terbaca satu article dlm majalah wanita pasal keperluan kalsium. macam ditujukan khas buat tatapan aku pun da jgk rasaya.huhuhuhu.bukan tersentap sbb apa. tersentap sbb membaca kenyataan tentang bahaya kekurangan kalsium utk badan. memangla tau penyakit osteoporosis tu berkait rapat dgn kekurangan kalsium. tp bukan tu je.byk lagi 'penyakit' sebab kekurangan kalsium. memang menggerunkan especially bagi org yg lansung x consume susu cam aku!

rasanya suma org tau kelebihan dan kepentingan susu tapi entah mengapa aku memang xleh minum susu. dari sekolah rendah lagi.klu susu cair bolehla tu pun klu dibuat kek,kuih.klu air bandung memang xminum jgk sebab tekak ni ha,rasa susu memang xleh terima. tapi susu selain susu segar dan susu debu xde khasiat ye.keperluan kemuncak kalsium adalah ketika mengandung dan menyusukan bayi selain org tua. di ulangi semula, menyusukan bayi! oh tidak..dulu masa mengandung dh 9bulan badan xcukup kalsium pastu ni smbung lg utk 2tahun..[insyaAllah..skrg officially setahun 2 bulan dh BF]. masa preggy dulu stap kali buat check up kena berleter dgn nurse n doc sbb xminum susu. susu adalah sumber utama kalsium ok. aku pulak setitik susu pn xminum. penah jgk tanya doc da tak produk lain yg boleh ganti susu. jawapan doc xde. sumber lain da cam ikan, sayur, buah tp kandungan kalsium dlm susu adalah yg terbanyak dan terbagus serta mudah diserap oleh badan.

Lebih teruk lagi klu kurang kalsium masa preggy mudah la cramp anggota badan. dan utk org biasa kalau xcukup sumber kalsium boleh jadi sawan dan kekejangan yg menyebabkan strok. alamak! bahayanya. masa prgnt ank kedua memang selalu sgt kena cramp kaki. sakitnya masyaAllah memang xterkata. takde ubat pulak tu. satu cara ialah kena byk minum susu n makan makanan sumber kalsium..gigi aku rapuh. kalsium ni plk kalau ambil melalui makanan badan susah nk serap. kena pulak da vitamin D sbg agen penyerap n proses ni jadi makin susah bila badan consume kafein. malah,kafein boleh menghapuskan kalsium dlm tulang. adoi..dahla xminum susu pastu air pilihan dirumah suma berasaskan kafein. xnescafe, mesti teh. setiap hari 2,3cawan jugak kot consume kafein. ke lebih? so, cane ni??

Menurut doc dalam artikel tu, dalam sehari sebaik2 nya sumber kalsium diambil dalam 3,4 hidangan yg pelbagai. plus kena da susu.kat umah ni toksahkan kata susu, sayur pn seminggu sekali xde dalam menu sebab huby xsuka makan sayur jadi aku malas nk beli sayur pastu terkulai layu dan lastly dibuang dlm tong sampah. kalau masak pun xpenah abis. aku ni suka jugakla makan sayur dan ikan tapi kalau sorang je yg makan memang apa2pun xberbaloi utk dimasak. tapi kena cuba jgk masukkan ikan dalam menu setiap hari mulai sekarang.

Aimy baru tumbuh gigi susunya yg pertama. tiba tiba terfikir mungkin akulah punca tulang dia tak berkembang dgn sepatutnya. sebab dia pun kekurangan sumber kalsium dari susu badan yg diminumnya..logik ke begitu? lupa plk nk tanya doc.. 

6 comments:

sitiebby said...

ros,
kmk pun sama juak. susah sgt mk minum susu. Ms pregnant yg sulung, kn paksa mnum susu, sempat la mnum 2 tin susu ibu mengandung. tp bil mengandung yg kedua, xleh mnum sgt. tp ada la mnum susu jugk tmbh horlick, skrg nie myusu isya dh 13bln, skrg sgt kurang mnum susu. hehehe..
ros, kita kena belaja mnum susu la, kalu x cb mnum horlick la.

jom kita berusaha mnum susu.

Mrs. Zafian's said...

La..bena?da jgk geng kmk duhal..hahaha.siti, atlst ktk da jgk mnum susu tin kmk xda lnsung.penah beli setin n dibuang camtu je sbb mmg xleh mnum lansung..mun horlick ok kmk pun akn cuba mnum horlick pastok.tq 4 sharing

SURIE WAN said...

Kmk pn sik minum susu. Tp utk selamatkan keadaan kmk ambik supplment kalsium plus megnasium...

Mrs. Zafian's said...

sue,ktk ambik supplement smpe nktk ka?mek dolok tm preggy da p tk xda gk.

SURIE WAN said...

aok... masih kmk amik supplement. kmk amik shaklee ya.. kalsium ya kmk massih makan yg lebihan time pregnant ria.. banyak gik.. hehe p kalsium pun pil sik leh amik hari-hari ros.. amik selang 3-4 hari.. terlebih kalsium pn bahaya

Mrs. Zafian's said...

o..yaka?duhal..xtau mek koh.tanx 4 da info..=p