adik dan kakak

Monday, November 28, 2011

pakaian melambangkan..what?


Assalamualaikum..aku selalu rasa janggal or xkena bila tgk channel 111. channel tu kan suam cta arab. rasa janggal sbb tengok cara pemakaian dorang. cam xkena dgn cara cakap arab tu.hehehe. da plk gtu ye. kononnya bg aku org arab patutnya suma tutp aurat dan xleh seksa seksi la..huhuh.kuno sgguh pemikiran aku. aku lupa yg malaysia pun agama rasmi Islam n majoriti penduduk pun beragama islam tp biasa je kot klu pakai dedah ctu cni tu. so, what the different with all those Arabian right? sam je la. aku je kot yg rasa janggal. cakap je guna bahasa alquran tp xsemestinya dorang ni Islam kan. kt mana2 pn sama je kot.

Tp, bg aku fungsi pakaian jauh lbh penting dr sekadar tutup aurat je. sbnrnya pakaian ni leh melambangkan peribadi seseorg. blh jgk melambangkan status dan pemikiran, in certain cases la. tak la suma. yela, ramai skrg ni pakaian utk fesyen. so xleh nk tau gt tu mmg diri dorg yg sbnar ke sekadar penampilan fesyen je. aku bab2 pakaian ni mmg sedikit cerewet kot. klu boleh suma nk nmpak cantik n matching. sejak dh kawin ni cara pemakaian dh sedikit berubah. back to old days kot. huhuhuh. aku klu dikira secara azalinya mmg kuno la. xreti sgt nk berfesyen. jnji tutup pa yg patut ditutup.

tp bla msk u, cam dh bubah ckt cara pemakaian. dh terlebih 'advance' ckt.hehehe. nk kata cultural shock xle sgt sbb perubahan berlaku ckt demi ckt je. juz rs nk sama cam rakan2 lain. nk try trend bdk2 u.agknya la..tp pas kwen try utk berubah jd cam zmn sek dulu. or even better. insyaAllah..dulu pakai baju kurung je klu nk g mana2. cun je. ayu je. tudung plk xde silang2, putar belit suma. bkn xreti or xnak cuma rasa malu kt status diri sdri. malomla org klu tgk bdk sek agama a.k.a arab ni lain mcm ckt. kononla pdhal xde org kesah pun sbnrnya. environment kot. kat umh ayh tegas. sentiasa dipantau, di tegur. pastu salu pk klu pakai camni nnti klu jmpa ustaz ustzh msti malu giler..hahaha. konon pelajar popular la suma guru knl. hampeh..

tp mmg betulla. pakaian tu cermin peribadi dan hati seseorg. melindungi maruah dan mendapat 'tempat' pd pandangan org. nk tutup aurat n bergaya xsusah pun. pakaila camna pun or pa saja jnji tutup pa yg dituntut agama. masih lg berusaha hijrah ke arah yg lebih baik. tp kdg2 rs nk pakai skirt pendek cam cina pakai tu. nmpak comel giler..deke patut? buang tebiat ke pe. hahaha. jom dgn kedatangan tahun br ni kita pakat2 berhijrah ke arah kebaikan..

p/s: tak kata org xpakai tudung or tak tutup aurat tu jahat okey.. xde kena mengena pakaian dan perangai..juz dat tutup aurat tu wajib..

2 comments:

Mrs. Honey said...

Arab x smstinya islam. That' y lh ada yg seksi seksa. Kdg2 sebb tutup ya arahan kjaan. Cth: iran.

Mrs. Zafian's said...

aie,bena la?so suma agama plu tutup la mksudnya?duhal..