adik dan kakak

Saturday, April 14, 2012

penggeli ke banyak songeh?

Assalamualaikum..

Penah tak korang pergi kat umah orang pastu korang rasa cam 'kembang' nak makan or minum? oh..terukkan perasaan itu? dalam dilema pun da jugak. biasala tetamu mesti akan dihidangkan dengan air dan hidangan ringan pastu kita pulak rasa xnak minum or makan pa2. boleh tak gitu?

Ni adalah perangai buruk aku sejak dari kecik2 dulu lagi.perangai buruk ya. sebab seperti tidak hormat tuan rumah bila hidangan tidak disentuh. oh tuhan..sebolehnya saya memang berdoa untuk senang sedikit menerima air tangan orang lain selain ibu saya. memang begitu. kalau mak bawak gi jalan dimana2, umah jiran, umah sedara memang jarang sekali aku akan minum or makan. bukan sebab pa2 pun tapi memang rasa taknak. lagi lagila kalau tau or tengok orang tu memang pengotor.

Kadang kadang orang asyik tengok luaran je cam umah xberapa kemas or umah xteratur. so kita terus judge dia pengotor or xreti jaga kebersihan. salah tu. bagi aku; melalui pengalaman dan pengamatan sendiri keadaan luaran xboleh jadi ukuran perangai sebenar. yela. pa guna umah bersih tapi guna tangan untuk mengaup bahan tumbuk dari lesung. ataupun meramas nasi dengan tangan untuk dijadikan nasi goreng. walaupun xkotor tapi bagi mata n perut aku memang xleh diterima tu. sebab aku orang luar lainla kalau kita memang ahli keluarga tu. dh tau cara mak kita buat keje.

Aku kadang kadang rasa susah jugak dengan perangai yg satu ni. selalunya memang xde pa2 sebab pun tapi still xleh minum. klu makan pulak aku memang sejak kecil sampai sekarang xleh telan ketupat yg dibuat org lain selain ibu aku je. termasuk nenek ke, makcik ke, even mak mertua sdri..memang xlalu nk telan. nasib baik benda lain dapat telan dengan jayanya.huhuh. sebab ketupat tu memang 100% guna tangan dalam proses pembuatannya. selekeh kan? bagi org yg dah tau perangai aku dorang memang xkesah aku xmakan or minum dirumah dorang tapi mungkin juga da yang perasan or terasa ati aku lansung xmakan n minum bila g umah dorang. xtaula..

Cumanya masalah sekarang camne nk elak dari makan n minum umah orang kalau kita bermalam disitu? tensoin den..ingat pulak dengan bibik indon abg. suma benda yang dia sentuh aku xlalu nk makan.memang terasa keperitan disitu sebab xleh makan dirumah sendiri..


2 comments:

surie wan said...

Ros... Berdouble entry ktk.. Try default kan semua stting blog. Mungkin akan balik ke normal...

Mrs. Zafian's said...

sik sue..dh mek try default setting..masih juaknya kua 2x..cne ka yg mek dh slh setting...