adik dan kakak

Wednesday, September 7, 2011

Bestnya blog-walk..

Assalamualaikum..nmpaknya ramai lagi yg berada dlm mood raya.n rasih ramai lg kot rakan2 yg sibuk buat open house..kat kelantan ni xde mana kot yg buat open house bla dh smgu lebih raya ni tp aku percaya kalau kt KL or swk cthnya umah terbuka masih lagi diadakan disana sini.masih berbaju melayu dan bersampin..huhuu.tiba2 rindu plk dgn suasana raya kt swk. meriah..kenal atau tak bila raya tetamu yg dtg bertandang suma jadi kawan..aku awal2 dh sediakan bbrpa kuih raya khas utk tetamu dtg bertandang ke umah ni tp nmpk gayanya suma org dh 'tutup umah' dan suma sibuk kembali bekerja. suasana raya dh mmg xde lnsung dah. klu kt swk dulu tiba je hari minggu pasti kami sibuk memenuhi undangan umah terbuka..

Sebab nk cari resepi utk raya,aku sibuk jgk la google cari juadah yg best utk hari raya.terjumpala bermacam2 jenis blog yg sgt meriah dgn 'airtangan' dan hidangan yg bewarna warni.sgt kagum! baru tau jgk kot yg ramai blogger kt malaysia ni sgt suka share dorang punya resepi n hasil masakan. mmg sgt sedap dan memukau pandangan dan rasa.hehehe. sgtla ramai yg suka masak walaupun dorang ni working mommy. impress giler..aku dulu time masih stdy boleh dikatakan jarang la masak.salunya mkn kt lua or beli lauk je..huhuhu.maaalasss sgt..huhuhuh.suami jenis yg xsuka makan n sedikit memilih. tula yg buat aku makin malsa masuk dapo sbb nnti dia xmakan..terasa ati satu. penat dik non oi masak ni.. xberbaloi..membazir.

Myb aku masak xsedap kot.huhuhu. ramai kawan2 aku yg post photo kt fb hasil masakan dorang..mcm2.rata2 akan cakap xpenah or xpandai pn masak b4 kwen. aku suka jgkla masak n try new recipe tp lom sampai tahap berani ajak kawan mkn beria-ia.hehehe. kalau kt swk dulu da few fren of mine yg sgt suka masak n ajak kotrg dtg mkn.hehehe. dia mmg suka masak n xkesah pn kalau masakan dia xsedap tp yg penting dia suka org enjoy bla makan masakan dia..katanya kalau sx masak xmenjadi masak lagi sx sampai jadi.nk kena salu masak baru jadi..so,lama2 rasa segan plk bla dia je yg masak n kami plk makan je..aku pn jadi la berani utk masak n ajak kawan2 makan. mmg best bila tgk org makan masakan yg kita masak. kira salu jgk la aku masak n ajak kawan2 makan time kat swk dulu. tp kat sini xpenah lg masak utk sape2 sbb xde yg kamceng lg kot..klu time raya kt swk dulu aku penah buat nasi beriani n laksa..org xpenah la ckp xsedap.hahahah..kenyataanya,wallahua'lam..

Bagi aku kalau org tu dh mmg da bakat memasak dia xpenah masuk dapo or xpenah buat pn hidangan tu kalau dia masak mesti jadik. org kata kurniaan Allah. mmg suma org tau masak tp xsuma org boleh masak. aku ni masuk kategori xboleh masakla kot. kadang2 jadik kdg2 xjadik. xde kaitan dgn salu masak or jrg2 masak. percayala..suma tu mmg 'air tangan' yg dh sedia da dlm diri masing2. skill, method mmg kena belaja tp xsemestinya kalau tau suma tu boleh jadi expert n masakan akn sedap. sbb tu walaupun bahan sama,cara masak sama tp hasil or rasa mesti xsama..

Aku masih belajar dan akan terus belaja utk jadi best chef utk my family atleast..harap berjayala menawan perut n selera my huby.tu yg paling penting..

0 comments: