adik dan kakak

Monday, September 5, 2011

Bangga ke Megah??

Assalamualaikum..

Dah lama rasa nk share psl ni tp salu xde idea nk ckp pe..benda ni salu berlaku pd aku dan pada suma org jgk kot. samada kita sedar atau tak je..org salu kata, "ala,belanja byk pun bukan duit org lain,duit hasil titik peluh sdri"..sblm statement ni,mesti la da statement pendahuluan spt, "wah,brandednya baju' or "wow,besarnya umah" or "wah..keta baru lagi"..cam agk berserabut ckt tp nth la korang phm ke idok pa yg aku nk smpaikan sbnrnya. scenario sbnrnya aku hanya nk cite psl bangga dan megah..sama ke tak mkna 2 words ni?

Logikla kita rasa 'bangga' sbb dh blh menikmati hasil dr penat lelah bersusah pyh belaja tgi2 or kerja berhempas pulas sbg cth. bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian..tp kalau org lain tgk mgkin spt 'bermegah' lebih plk dgn rezeki yg nyata2 la pinjaman Allah semata..kadang2 tu mmg xde niat lnsung pn nk menunjuk2 or megah2 dgn pa yg kita da tp disalahtafsir plk oleh org lain. persoalannya xboleh ke nk bangga dgn kejayaan sendiri? ke bangga dan menunjuk2 tu sama makna??

Bila cte bab bangga diri ni, rasanya aku mmg xpenah kot da 'perasaan' camtu sbb stap kali aku rasa bangga mesti da hal sedih yg berlaku kat aku.on da spot plk tu.jadi aku kira itu sign dr Allah supaya aku xlupa diri n bermegah dgn rahmat yg tentu2 milik Allah dan xkekal..klu bermegah n nunjuk2 lagi la xpenah kot sbb xde benda pn nk tunjuk kat sape2.hahah..

Cuma yg xberapa elok bila org merasakan harta dan status serta kejayaan yg mereka miliki tu adalah 'hasil' titik peluh mereka sdri n mereka berhak sepenuhnya keatas duit,pangkat tu. bila dh da perasaan camni mula la kua ayat2 yg xberapa best spt, i'm da boss. i've da right to do anything to anyone'. or, 'duit aku,sekati aku la nk buat papun'..bila ayat2 camni dh terpacul dr mulut mknanya dlm hati merasakan yg mereka spt tuhan kecil plk.blh menentukan hdp mati n rezeki org lain. da plk yg merasa 'berkuasa' dan merendahkan org lain sbb mereka da 'rezeki n pangkat' dari Allah..nauzubillah.

p/s: semulia2 dikalangan kamu ialah bila kamu da kuasa utk menghukum tapi kamu memaafkan

0 comments: