adik dan kakak

Sunday, August 7, 2011

kisah tok ayah dan cucu2nya..

Assalamualaikum..

Hahaha.lom lg aku stat menaip aku dh mula gelak.terbahak2 kot bla mengigatkan telatah 2beranak ni..itula hikmah disebalik adanya 'anak'. bukan shja merapatkan hubungan suami isteri tapi jgk dgn family keseluruhannya..aku tgk ayah syg betul dgn suma cucunya2.hehe.da ke datuk xsyg cucu? salunya syg la kan.. ayah ni garang dan tegas. kami suma adik bradik mmg takutla kat ayh. seingat aku xde sorang pn yg xpenah kena pukul klu buat salah. myb aku la yg plg banyak kena pukul sbb aku ni mmg sangat degil dan xmendengar kata..huhuh

Tapi bla dh da cucu skrg ni,aku tgk ayah dh xsetegas dan segarang dulu.mgkin ank2 pun suma dh besar.dh tau jaga diri sdri. xkan nk d pukul lg kan..lagi2 dgn cucu2. cucu yg stiasa d kg ialah ank2 akula..tirah kat kg mmg besar kepala la.mana tak nya,suma permintaan akn di'makbul'kan..kdg2 sgt terharu tgk layanan mak ayah kat anak2 aku. seboleh2 nya suma permintaan tirah akan dituruti..bukan tu je,aku sbg mak ni pun xleh mrh tirah.silap2 hb aku plk kena mrh bla mrh tirah..

Ingat lg tie aku kecil dulu, klu ayh nk tgk berita,xkirala sape pn yg tgk tv ms tu msti kena mengalah dgn ayah.nangis ke kepe ayah tetap akn tgk berita. tp dgn cucu2 nya xpula.bla tirah kt kg, tv akan 24jam dpasang channel katun. 24jam. mmg org lain cde 'can' la nk tgk chanel lain. sampai ayh pn xleh la nk tgk berita.terpaksa mengalah dgn tirah..hehehe. yg lucunya, bla tirah suh alih chanel lain, ayh ikut je chanel yg disebut tirah wpun tirah sbnrnya main sebut je sbb dia lom pndai lg nk sebut chanel tv. yg dia tau pn tv ceria..nnti klu tirah duk nngis mintak tuka chanel ayh akan tya,chanel brpa?tirah plk dgn serius nya akn ckp 008. ayh pn pa lg,tekanla chanel yg disebut tirah. pstu xjumpa n tirah makin kuat nngis..org lain yg dgr senyum je tgk gelagat 2org ni..tirah pk tok ayah dia xnak balik chanel yg dia nk n tok ayah plk mmg xtau nk tekan chanel brpa.hahaha... 

3 comments:

surie wan said...

KMk menangis terharu pulak baca entry ktk tok... Teringat arwah bapa mek... Bila ngn anak2 nang tegas... Dhla arwah bl mek pernah padah kmk la anak plg disayang... Gine ndak nya layan anak kmk ka nektok... Mok mcm atok tirah juak....

Mrs. Zafian's said...

aie..sori sue..xda niat nk nyuruh sapa2 sdh tk..p ya mnunjukkan yg bpk ktk salu da d hati sue..

surie wan said...

Xdala ros... Kmk tok ng cept sensitif bh.. Nangga cita tv pn pande ngalir air mata