adik dan kakak

Tuesday, April 12, 2011

susahnya nk jd adil..

Assalamualaikum..

Tiba2 terfikir nk post cte psl 'adil'. tp skopnya hanya utk ibu dan ank je bukan suami n isteri2 ye.. adil klu ikut def islam meletakkan sesuatu pd tempat yg betul. adil ni bersifat subjektif sbnrnya. xsemestinya kena sm byk,kn sm berat br dikira adil. cth cam duit blanja. mgkin utk bdk sek rendah rm1 tu dh ckup compare dgn bdk sek men. gtu le lbh kurang perumpamaannya..

Kembali kpd topik asal..susahnya nk jd ibu yg adil. skrg dh da 2anak. br trasa terlebih ctu terkurang cni dlm melayani ank2. klu dulu 100% perhatian,ksh syg,belaian suma utk puteri nan sorang tp skrg situasi dh berbeza. suma kn berbahagi. bkn 2 tp 3 mgkin..


Bla da baby, rsnya segala tumpuan mmg akn lebih utk ank kecil smpai kdg2 terlepas pndang keperluan ank lain terabai. itu aku la..bkn keperluan ank je tp suami n diri sdri jgk.. cuma,yg plg ksian dlm kes ni adalah ank2 lain la kot. suami tu dh bsr dh tau pk sdri..wpuan byk kes suami trasa sbb isteri lbhkn ank2..

Aku akui, skrg ni aku mmg bg tumpuan kt ank kecik ni je. bkn sgja tp dh mmg baby yg byk ragam. tp ksian kakaknya.slalu kn beralah dan selalu kn mrh. klu dia mntk pa2 pun msti kt tgu jap.umi nk settlekan adik dulu. kdg2 bla dia buat bising n adik terjaga sx lg kn mrh. xleh bising2 sbb nnti adk bgn. xleh tu xleh ni..ish,sdhla plk..mcm lebihkan adk n xsyg kakak..


Athrh mgkin kck lg tp dia fhm pa yg aku bt. cth, klu aku duk lyn si kck, ckp syg adk msti dia pn mympuk, abis, ummi xsyg athrh ke?? terkedu jgk. agknya dia trasa lynan ibu nya dh xsm cam dulu kot.. rs kejam pn da jgk sbb asyk duk larang n marah dia bt itu ini. dh bdk kck normal la nk main2 n buat bising. tp tu la..


Aku sbnrnya xde pn nk beza2 ksh syg kt dorg 2 ni juz dat nmpk cam aku lbh kan adk la ckt. adk kan kck lg. ptt la kn lbh kn dia.. cuma kdg2 'ter'abai plk kakaknya. hm..ssh jgk nk jd ibu yg adil upanya..

0 comments: