adik dan kakak

Tuesday, February 2, 2010

Bencana=amaran Allah=dunia akhir zaman

Kebelakangan ni kita asyik dikejutkan dengan pelbagai mcm bencana or berita buruk dlm news or paper..

cthnya cam gempa bumi disana cni spt yg berlaku d heiti, banjir kilat, kemalangan ngeri yg membabitkan bas n penumpang yg ninggal suma belia, kes bunuh ahli keluarga sdri, kes jambatan runtuh la, kes budak tersepit kt escalator la..mcm2..yg xcdent tu xyh cta la..stap hari da..terbaru, aku dengar bita da kwn kpd kwn aku meninggal sbb xcdent.baru umr 24thn..lbh muda pd aku,dan kes kt kb mall hr tu..adk aku pn stdy kt ctu gak.dia knl pn mgsa tu..sggh sdh..dhla ank harapan keluarga.ank sulong..ish, rs nk nngis plk dh..aku tgk 1 persamaan dlm semua bencana or tragedi ni..mangsanya mostly adalah golongan remaja n kanak2..yg bg aku jrg2 kt dgr klu dulu2..kes2 cam kanak2 tersepit kt escalator tu sbg cth, xpenah pn trjadi sebelum ni.. ntah kenapa tiba2 aku jadi takut sgt sampai mengalir air mata..mgkin terasa spt ajal semakin mendekati or takut kejadiaan yg sama akn terjadi pd ank or ahli keluarga sendiri
Ia sedikit sebanyak membuatkan aku insaf dan makin ingat akan hari mati.bnda pasti cuma xtau bla kan..kdg2 aku takut untuk tdo pd mlm hr mengenangkan mgkin ini adalah malam terakhir aku or mlm terakhir org2 yg aku syg.ntah2 da malaikat maut yg sdg melihat aku dan menanti masa untuk dicabut nyawaku ini..ya Allah..aku semakin takut dengan janji mu yg satu ini..suma ini membuatkan aku mcm tersedar dr mimpi indah bahawa MATI itu tidak mengira usia..bla2 blh dtg.mati bkn dtg dikala usia sdh senja spt org2 salu ingat n pk..mati blh dtg pdku pd masa ini jg..
Aku rasa semua bencana ini adalah tnda2 yg Allah sengaja turunkan untuk mengigatkan dan menginsafkan kita betapa mati itu adalah sangat dekat dgn kita dan mungkin kiamat juga akan datang xlama lg.aku penah terbaca yg alim ulama' kata bencana alam dan kecelakaan itu adalh tanda kiamat semakin hampir..so, sahabat2 ku, jom la kita semua berjaga2 dan sentiasa memperbaiki diri utk persediaan untuk alam yg lebih kekal itu..moga kita tidak jd org2 yg lalai..amin..

2 comments:

syarifah radiah ibrahim said...

yup betol sekarang ni dah banyak sangat tanda2 akhir zaman~~
kuatkan iman, tambah amalan biar jadi lebih mantap.
insyaAllah ameenn~
^_^

Mrs. Zafian's said...

kdg2 sdh tgk ank2 muda yg hanyut dlm keseronokan dunia..semua ni la yg mendorong kpd mcm2 bncana Allah..