adik dan kakak

Tuesday, December 13, 2011

Anak dan Anugerah..

Assalamualaikum..ceh, punyala serius tajuk entry..padahal cte nya biasa2 je.hahaha.

Dulu, aku selalu berasa pelik dan hairan kenapa Allah berkata dlm alquran yg lebih kurang bermaksud begini..
...mereka bermegah2 dgn zuriat dan anak yg ramai serta hasil tumbuhan dan ternakan mereka..
xigt pulak surah pa n ayat berapa. mls pulek nak goggle. huhuh. aku sungguh hairan nape kaum2 dulu sgt bermegah dgn anak. lagi2 bila da ramai anak. pa yang nk dimegahkan sgt dgn bilangan anak yg ramai? pa la sgt besarnya anak sampaikan disamatarafkan dgn harta yg paling berharga..lainla kalau hasik tuaaian dan haiwan peliharaan yg banyak. tu aku fahamla..lama jgk duk pelik psl ayat ni. sehinggala akhirnya aku sendiri juga telah memiliki anak sendiri.

Ya. memang anak itu adalah anugerah yg paling indah dlm hidup suami isteri. dlm hidup setiap pasangan manusia. xleh disangkal. cumanya aku berfikir xkan la dgn sbb anak ramai kaum itu bermegah2 seperti dia memiliki alam ini. dimana ajaibnya dgn da anak ramai?? akhirnya aku temui juga jawapannya. maka benarlah firman Allah dlm kitab suci itu..rupa2nya disitu terletaknya 'kemegahan' mereka terhadap pernyataan ramai anak.

Dipendekkan penerangan yg kucar kacir ni, hahahaha tengok saje bagaimana org memuji dan bermegah2 dgn kecantikan, keteletahan dan kecerdikan anak2 sendiri. suma org akan letak gambar anak2 dlm fb dorg. itu adalah cth termudah. termasuk aku sdri..nah..bukankah itu tandanya kita juga bermegah2 dgn anak2? rupanya begitu maksud ayat tersebut.

Sape tak bangga dpt anak2 yg comel lote, putih gebu, pandai, cerdik, keletah dan mcm2 lagi. suma org pasti juga memuji..tak gitu? rupanya disitula nikmat da anak2 ramai yg mmg patut dibangga dan dimegahkan.. satu lagi myb bila anak ramai menandakan seseorg lelaki itu 'lelaki sejati' dan 'berkuasa'. kot la..yg ni xberapa pasti sbb xde plk rasa camtu wpun dh da 2 anak.hehehe

p/s: bermegah dan berbangga disamping mengucapkan jutaan syukur ke hadrat Ilahi diatas nikmat yg amat berharga ini

0 comments: