adik dan kakak

Saturday, October 8, 2011

Kalau lah semudah itu..

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

Ni satu keratan cerita zaman Nabi yg aku ambil dr fb..org selalu kata kawan kita boleh pilih dan kena pilih tapi ibubapa,adik beradik xboleh..bila baca petikan cerita ni aku mula berfikir sebenarnya kita mmg kena berkawan dgn suma org. tak kira cmne sx pun perangai org itu. kalaupun kita tak suka perangai sesetengah kawan yg telah kita kenal sbnrnya xsemudah tu untuk memutuskan or buat keputusan xnak kwn dh dgn org tu. mungkin jalan terbaik adalah tingkatkan kesabaran dan bannyakkan mengalah or berdiam diri kalau2 da antara kawan kita yg suka sgt cari pasal. dan dlm masa yg sama try ubh or nasihat dia supaya bubah. kot..huhuhuh

Tapi da jgk hadis nabi yg menyuruh kita bersahabat dgn org baik2 agar kita pun terdorong kepada kebaikan. rasanya yg terbaik ialah kawan dgn suma org yg baik kita ambik jadikan panduan dan xberapa baik tu kita jadikan sempadan. yela. xsemua kot yg baik dlm ramai2 kawan yg kita jumpa tu. contohnya coursemate ke, ofismate ke, neighbor ke..nak tak nak mmg kena jgk kawan dgn dorang suma ni.

My experience plk, penah jgk ter..putuskan silaturrahim. alamak! sepanjang hidup aku xpenah plk jmpa dgn org camni. dh la xtau bertima kasih kita plk di sumpah seranah. cam xkenang diuntung pn da jgk la. tp aku minta maaf jgk walaupun aku xbersalah. igt ke selesai, makin teruk aku kena sumpah. ya Allah..ampunkan hati yg terlalu liat utk maffkan dia sepenuhnya. amin..jauhhh disudut ati aku dh pn maafkan dia tp utk bersahabat spt dulu x kot. pengalaman mengajar segalanya. tiba2 sedar diri mungkin aku xsetaraf nk berkawan dgn org pandai spt dia. org yg bakal jd lect. yg AD stiap sem.. yg lawaknya da jgk pak turut yg bla si dia ni pulaukan aku bala2 angkatan sekalian alam pn buat2 xkenal aku tp bla si dia ni mula bermaafan dgn aku suma plk stat menegur.alahai, dunia.. tp xpela.suma tu pengalaman..

Kawan mmg penting. aku akui aku mudah terpengaruh dgn kwn2. jadi mmg perlu sahabat yg baik2. hehehe. xpatutkan slh kan kwn sbb perangai sdri yg buruk..hehe. so, aku simpulkan, suma org perlu kwn n kita mmg perlu berkawan/ bertegur sapa dgn suma org barulah betul cara hidup bermasyarakat. mmg da hadis nabi yg suruh kita anggap kawan spt saudara sdri tp itu kalau mampu. kot.. hakikatnya aku mmg xbole nk anggap suma org spt saudara sdri. mungkin kita jgn mudah sgt percaya or mengharap sgt org akn membalas baik stiap perbuatan kita. kena ikhlas dan redha.. selebihnya serah pd Allah utk menilai..

p/s: aku pun bukan baik sgt pn. jadi kena mudah maafkan org agr org pn mudah maafkan kita. hakikatnya kt dunia ni suma org bt salah dan xde yg sempurna pun..sama2 kita perbaiki diri ye.





2 comments:

surie wan said...

hehehe biasalah ya ros... kawan datang dan pergi... ;(

Mrs. Zafian's said...

huhu.biasa ka gia sue? kdg2 bla dikenang2 pa org bt dgn kt rs sdh bna..kn bgs mun suma org yg kt knl leh jd kwn smpe bla2..