adik dan kakak

Thursday, January 28, 2010

Seperti ketam mengajar anknya berjalan


peribahasa lama yg mungkin kadang2 bagus utk direnungi..bunyi cam biasa tp makna mendalam..aku rs xramai org mempraktikkan pa yg diajar..byknya yg spt ketam ni la..nk ajr ank nya berjalan..aku pn salu gk kena cmni..bg aku la, bla aku jd ibu ketam yg konon2nya nk ajr ank berjalan ni..aku mmg harap ank aku tu ikut suma nsht aku wpun hakikatnya aku pn xbt spt pa yg aku nasihati tu..cz aku nk dia jd lbh baik pd aku n bkn jd spt aku..tp bla aku d tmpt ank ketam lak, org yg d beri nasihat..aku msti pk pandai nasihat org je..diri sdri xsedar..lagi2 kalau org yg nasihat tu beria2 sgt nk mrh or larang bt sumtin sdgkn dia pn dk tgh bt hal yg sm gk..
moral of the story, bg yg nk nasihat..kn nasihat dgn baik n lembut bukan marah or mengejek2..penuh hikmah kt org wpun kt tau dia pn xbt pa yg dia advice tu, atlst kita xla rs nk mrh blk..ye x? n for receiver, sumtimes kn tgk2 gk..myb da betu. nya pa yg org nsht tu even dia spt ketam..take positive leave negative..sama2 la kita bubah menjadi insan yg lbh baik stap hr..

0 comments: